Пам’ятки

ПАМЯТКА
для роботи з історичним документом (5-6 класи)
(за О.Пометун)
Умови створення
Якою була причина створення документа?
Який привід для його створення?
Авторство
Хто автор документа?
Хто ще брав участь у підготовці документа?
Що ви знаєте про цих людей?
Що додаткового ви змогли довідатися про авторів з досліджуваного
документа?
Датування
Коли був написаний чи створений документ?
Як це можна зрозуміти з його змісту?
Яке значення має час написання документа?
Зміст
Де відбувалися описані події?
Як це можна зрозуміти зі змісту?
Яке значення має місце, де відбувалися описані в документі події?
Які факти наведені в документі?
Які висновки можна зробити на їх основі?
Висновки
Як досліджуваний документ допоміг вам більше довідатися про
історичну подію, котру він розкриває?

ПАМ’ЯТКА
для роботи з історичним
документом (7-9 класи)
Походження тексту
Хто автор тексту?
Коли він був написаний?
До якого виду джерел він належить?
Це повний текст чи фрагмент?
Якщо це фрагмент тексту, хто і чому вибрав саме цю частину тексту?
Зміст тексту
Яким є зміст тексту?
Які факти описуються?
Як автор пояснює причини, викладає хід і розкриває значення історичних подій?
Достовірність інформації тексту
Чи був присутній автор під час події, котру описує, чи взяв інформацію з первинних джерел?
Коли написано документ: відразу чи багато пізніше самої події?
Упередженість у тексті
Якими є погляди автора?
До чого він закликає і що засуджує?
Чиї інтереси він виражає?
Чи є автор представником певної точки зору, чи він пропонує свій погляд на події?
Як автор ставиться до описуваних подій та їх учасників?
Чи є в автора особливі симпатії, переваги?
Якою мовою пише автор?
Чи є дане джерело єдиним свідченням про цю подію?
Чи є інші джерела? Як вони описують подію?
Яке з джерел більш достовірне і чому?
Кому співчуває автор?
Як він ставиться до описуваних подій?
Чи можна вважати документ достовірним і неупередженим?

ПАМ’ЯТКА
для роботи з історичним документом
(за Ю.Комаровим, В.Мисаном)
1.Що це за документ (вид документа):
  • запис у щоденнику;
  • лист, приватний чи офіційний;
  • спогади
  • публічне звернення чи заклик;
  • політичний документ (звіт, протокол, резолюція, урядова постанова);
  • дипломатичне послання, акт, нота;
  • уривок з історичного дослідження.
2. Хто є автором документа (приватна особа, офіційна, анонім)?
3. Яка політична, національна, етнічна, службова приналежність автора? Яким чином це впливає на його ставлення до подій?
4.Чи є в документі інформація, яка підтверджує, що він базується на
особистому досвіді чи на причетності автора до згадуваних подій?
5.Чи був автор очевидцем того, що сталося, або ж брав безпосередню участь у подіях?
6.Чи є в документі які-небудь факти, які допомагають робити висновок щодо мети появи документа? Кому адресовано текст?
7.Коли з’явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія, відразу після неї чи декілька днів, тижнів, місяців, чи навіть років потому?
8.Автор просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося, чи ж документ містить також погляди, висновки і рекомендації?
9.Чи намагається автор дати об’єктивний і осмислений опис того, що сталося?
10.Чи є в документі які -небудь твердження чи фрази, які свідчили б про уподобання чи упередження автора проти якої-небудь групи людей чи точки зору?
11.Чи є в тексті факти, що дозволяють вам вважати цей документ достовірним джерелом інформації?

ПАМ’ЯТКИ
для роботи з візуальними джерелами
(за Ю.Комаровим, В.Мисаном)
ПАМ’ЯТКА
для роботи з фотоджерелами
1. Опишіть, що ви бачите на фотографії (не шкодуйте часу на опис –
найменша помічена вами деталь може мати важливе значення).
2. Які предмети, речі зображені на фото? Які з них автор, на вашу думку, хотів показати найбільш виразно? Чому?
3. Що роблять, чим займаються люди, зображені на фото?
4. Особливу увагу зверніть на те, чи люди позували для цієї фотографії
спеціально. Чому саме в цей момент і на цьому місці опинилася людина з фотоапаратом?
5. Чи є на фото якась текстова інформація (плакати, реклама, підписи)? У якому зв’язку вона знаходиться з рештою зображень?
6. Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте за всіма можливими ознаками якомога точніше визначити час її появи.
7. Завжди слід брати до уваги, як співвідноситься інформація з фотографії з інформацією з інших джерел (текст, статистика, карикатура тощо), та намагатися створити цілісне уявлення.
8. Якщо ж джерела суперечать одне одному, то спробуйте з’ясувати, чому. Яку нову інформацію дає протиставлення різних джерел? Яке з них викликає у вас більшу довіру? Чому?
9. Отже, яку максимальну інформацію ви можете отримати, розглядаючи фото?
10.На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
ПАМ’ЯТКА
для роботи з карикатурою
1.Опишіть зображені персонажі та фон.
2.Як зображені персонажі чи об’єкти? За допомогою яких художніх засобів?
Інтерпретація та аналіз
1. Чи впізнаєте ви персонажів? Завдяки чому? Якщо це реальні люди,назвіть їх та те становище, у якому вони перебували в час створення
карикатури або під час подій, яким присвячено малюнок.
2. Перевірте дату створення карикатури. Якій події чи якому явищу вона присвячена?
3. Визначте символи, використані автором. Чому художник помістив їх у малюнок?
4. Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
5. Яку оцінку, інтерпретацію персонажів, подій, явищ подає малюнок? Чи згодні ви з нею?
6.Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
7. Що вам уже відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури? Як співвідносяться ваші попередні знання з посланням
карикатури?

ПАМ’ЯТКА
для роботи з рекламою
1. Який товар чи послуги пропонуються?
2. Яким періодом можна датувати рекламу? Чому ви так вважаєте?
3. До якої категорії населення належать потенційні споживачі? Поясніть свої міркування.
4. Які уявлення формує, на які стереотипи спирається реклама?
5. Яку інформацію про суспільство можна отримати з реклами? В чому «історичність»цієї реклами? Які елементи реклами (художні, інформаційні) допомагають зробити висновки? Наскільки ці висновки відповідають іншим джерелам?
6.Чи звертаєте ви увагу на рекламу? Чому? Що вас у ній приваблює чи, навпаки, відштовхує?

Пам’ятка для роботи з кінофільмом
1. Хто знімав фільм?
2.Навіщо був знятий цей фільм? Чи знімався він як кіножурнал для показу в кіно? Чи є він навчальною програмою? Чи є він частиною серіалу? Чи створювався він спеціально для випуску новин, огляду поточних подій?
3. Якій, на вашу думку, аудиторії його призначено?
4. Які дані використано у стрічці: першоджерела і/чи похідні докази,розповіді очевидців, усні свідчення прямо причетних людей, журналістів, політичних діячів, наочні факти?
5. Чого намагаються досягти цим фільмом? Чи намагаються вплинути на суспільну думку або погляди тих, хто ухвалює рішення? Чи роблено в ньому спробу пояснити, що відбулося, і/чи проінформувати людей про те, хто кому і коли що зробив? Чи зроблено спробу представити думку тих, кого звичайно ігнорують, чи ж хочуть внести корективи в історичний документ?
6. Наскільки це вдало?
7. Чи використано у фільмі яку-небудь музичну фонограму? Який передано настрій?
8. Яке смислове навантаження несе зображення?
9. Чи відповідають ці візуальні образи змістові звукового тексту?
10. Яка тональність звукового тексту? Чи упереджений він і однобічний і, якщо так, у чому це виявляється? Він є нейтральним чи критичним?
11. Як у фільмі використовуються інтерв’ю й усні свідчення? Чи просять учасників описати, що відбулося і коли? Чи пропонують винести якесь рішення щодо інших? Чи просять висловити свою думку? Зокрема щодо причин даної події? Чи не здається, що їх спеціально відібрали, бо вони погоджуються з точкою зору один одного? А може, саме тому що вони розходяться думками з іншими?
12. Чи не могли б ви, спираючись на прочитане про цю подію чи проблему, визначити які-небудь факти чи точки зору, котрі авторами фільму враховані не були?
Створюємо історичний портрет
Пам'ятка учня
Щоб створити історичний портрет, користуйтеся пам'яткою, проте врахуйте, що пам'ятка — не шаблон, а лише основа для вашої індивідуальної творчості.
1.  Опишіть історичні обставини, в яких діяла ця людина.
2.   Згадайте, коли і де, в якій країні, в якій сім'ї вона народилася?
3.   Опишіть її зовнішність, риси характеру. Які з них вам подобаються, які ні? Чому?
4.   Встановіть, які завдання ставив цей діяч перед собою і своїми прихильниками.
5.  Назвіть найбільш відомі його справи.
6.  Подумайте, інтересам якого класу, яким верствам населення служив?
7.   Оцініть його діяльність:

—      Як полководця;
 -      Як дипломата;
—       Як державного діяча. Чи немає в них протиріч?


8.   Зробіть висновок, використовуючи висловлювання відомих істориків.





Пам'ятки  для роботи на уроці історії.

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

         Історичний факт першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
         Історична подія сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
         Історичне явище комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
         Історичний процес ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
F коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
F де вони проходили;
F за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
F який розвиток вони отримали надалі;
F яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
F яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
F який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
F випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
F які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)

F коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
F на який період історії людства вони припадають;
F як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
F як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
F складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)

F правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
F запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південьунизу), а зліва захід (відповідно, справасхід);
F навчіться читати легенду картиїї умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явищакордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо зображуються на них схожими позначками;
F зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта це державна шпаргалка;
F працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
F на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.

Схема аналізу історичного документу

         Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
         Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
F Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
F Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
F Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
F Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
F Якими мотивами керувався автор документу?
F Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи
процес?
Схема характеристики історичної особи
(складання історичного портрету)

F Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
F Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
F Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
F Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
F У чому значення діяльності цієї особистості.
F Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?

         Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації

F читання мовчки або вголос;
F виписування дат;
F складання хронологічних таблиць;
F робота з термінами, географічними назвами, висновками;
F виписування імен історичних персоналій;
F відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
F формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
F складання плану чи тез.

Складання плану

1.     Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
2.     Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
3.     Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
4.     3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
5.     Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
6.     Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
7.     3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
8.     Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.

Конспектування

         Конспектуванняце стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
F Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
F Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
F Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
F Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
F Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

Узагальнення

         Узагальнення визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
F Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
F Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
F Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
F Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
F Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.

Порівняння

         Порівняння це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
F засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
F виділення критеріївспоріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; ценайскладніша частина порівняння. Критерії порівнянняце своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
F чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
F порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;
F стисле узагальнення та його запис.
         Найбільш вдалоюформою порівняння є таблиця.




Немає коментарів:

Дописати коментар