пʼятниця, 11 березня 2016 р.


Опис досвіду роботи  Лутовинівської загальноосвітньої школи  І-ІІ ступенів з національно-патріотичного виховання

         Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління. Воно формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.    

                                                      
Національно - патріотичне виховання в школі здійснюється на всіх етапах навчання, забезпечує всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
У своїй роботі з національно-патріотичного виховання педагогічний колектив школи керується відповідними нормативно-правовими документами:
І.Спільний наказ Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України, Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання молоді» від 27.10.2009 № 3754/981/538/493
       
     
   ІІ.  Накази Міністерства освіти і науки України
         
1. «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України» від 07.09.2000№ 439                     2. «Про затвердження Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура») від 13.06.2012 № 687               3. «Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді» від 27.10.2014 № 1232
       
ІІІ.Листи Міністерства освіти і науки України    та  інші нормативно – правові акти     
     
1. «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014-2015 навчальному році» від 25.07.2014 № 1/9-376 2. «Про Всеукраїнську акцію «Лист пораненому» від 04.08.2014 № 1/9-392   3. «Про проведення Уроків мужності» від 13.08.2014 № 1/9-412
4. Про відзначення 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України» з додатком «Методичні матеріали щодо вшанування 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України» від 17.10.2014№ 1/9-543
5.Наказ Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 12.02.2015 № 51 «Про подальше вдосконалення системи національно-патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді в навчальних закладах Полтавської області.                                           Крім того у школі розроблено і виконується з початку навчального року план заходів з патріотичного виховання учнів Лутовинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів на 2014-2015 навчальний рік (на основі Концепції національно-патріотичного виховання молоді). (додаток 1


Крім того:
1.Питання патріотичного виховання розглядалося на нараді при директору 09.03.2015р.                                                                                                 
  2.Питання щодо подальшого удосконалення системи роботи з національно-патріотичного виховання розглядалося на педагогічній раді 25.03. 2015 р.
3.Питання створення моделі національно-патріотичного виховання розглядалося на засіданні Координаційної ради Лутовинівської ЗОШ 1 – 2 ступенів, сплановано заходи з національно – патріотичного виховання.
4.Завершуються організаційні заходи щодо створення на базі 5-9 класів осередку дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Джура»                  
5.У школі створено пошуковий загін  «Пам’ять», який залучається до  до активної роботи по збору інформації про героїв Євромайдану і АТО,і більш активної участі у науково-дослідницьких проектах з питань державотворення, історії козаччини та історії Полтавського краю.
         Педагогічний колектив працює над створенням школи, яка б виховувала учнівську молодь, здатну успішно жити в оновленому суспільстві, забезпечила б виховання національної свідомості учнів різних вікових груп. Ми прагнемо, щоб у закладі панував український національний дух, виховувалось нове покоління українських громадян, вчимо бережливому, шанобливому ставленню до державної символіки. Так під час проведення робочих лінійок в понеділок і п’ятницю краща родина, за результатами робочого тижня, має право внести державний прапор  під звучання державного Гімну.
             Справжні патріоти успішно формуються в активній практичній
діяльності , яка поліпшує умови життя, підвищує матеріальний і духовний
рівень народу.
         Напрямками роботи Лутовинівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів з національно-патріотичного виховання є:
−    формування патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
 виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
−    формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України;
    збереження і продовження українських культурно - історичних традицій;
  виховання шанобливого ставлення до рідних святинь, української мови, історії;
−  формування національної  свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
  формування  соціальної  активності;
−  виховання правової культури особистості;
− формування  й  розвиток духовно-моральних і загальнолюдських цінностей;
−  формування в  учнів потреби до праці  як першої життєвої необхідності, високої цінності й головного способу досягнення життєвого успіху;
− сприяння розвитку фізичного, психічного та  духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
− виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності.
            У національно-патріотичному вихованні провідне значення має
активність учня, його бажання вдосконалювати себе, вивчати відповідний
матеріал, брати участь у суспільно-корисній праці. Діти в процесі навчальних занять ознайомлюються з історією українського народу, його багатовіковою боротьбою за свободу і незалежність, власну державу, з його багатющою культурою, традиціями, звичаями і обрядами. Під час навчальних занять діти  удосконалюють знання рідної мови, природи рідного краю, народних традицій і ремесел. Весь освітній процес  насичений різними аспектами
національно-патріотичного виховання. 
 
            У позаурочній виховній роботі учні мають можливість розширити, поглибити і закріпити отримані знання, вправлятися у відповідній поведінці і патріотичній            діяльності.                                                                                          
            В рамках національно – патріотичного виховання в школі проводяться акції пам’яті: до Дня визволення Полтавщини від німецько-фашистських загарбників,до Дня Перемоги ("Пам'ять", "Ветеран живе поруч","Велокрос місцями бойової слави"), до Дня пам’яті Крут,  до Дня вшанування учасників бойових дій в Афганістані,  до Дня українського козацтва,  до Дня Соборності України, до Дня інтеграції; до Дня захисника Вітчизни, до Дня Чорнобильської трагедії ("Дзвони Чорнобиля"), до Дня скорботи і вшанування пам’яті    жертв війни в Україні, до Дня партизанської слави, до Дня пам’яті жертв голодомору ("Запали свічку").            
Сприяють вихованню почуття патріотизму, глибокої любові до рідного краю шевченківські літературні свята, які стали традиційними у школі.                                                                                                       Також у школі проходять такі заходи, як декада української мови та літератури, День слов’янської писемності; заходи, присвячені Міжнародному дня рідної мови; літературні вітальні, присвячені творчості видатних українських  письменників, шкільні виставки образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва («Люблю цю землю рідну і чудову», «Барви рідного краю», «Мій рідний край», «Ми українці») святкування Дня Перемоги, Дня Збройних сил України, Дня Захисника Вітчизни, Дня пам’яті героїв Крут, Дня пам’яті жертв Голодомору.  
         Організовуються і проводяться з учнями свята народного календаря такі як Свято Стрітення», «Веснянки і гаївки». День Святого Миколая,«Андріївські вечорниці», фестиваль патріотичної та народної пісні.                З метою поширення знань серед учнів про історію нашого народу проводяться екскурсії до краєзнавчих музеїв, екскурсії до різних міст України. Цього навчального року наші учні побували під час осінніх канікул у м. Київ і відвідали Національний музей «Чорнобиль», Києво-Печерську Лавру,Майдан Незалежності та  інші визначні пам’ятки столиці. Під час весняних канікул школярі мали можливість побувати у музеї Полтавської битви, провели пішу екскурсію обласним центром, завітали до військового госпіталю з подарунками для воїнів – учасників АТО.                                  
         На базі учнів 7-8 класів створено  військово-патріотичний гурток «Ватра». Цікавими для гуртківців є спортивні змагання і походи з учителем фізичної культури і керівником гутка Ларченко Є.Ю. Під час таких походів учні поглиблюють свої знання з історії рідного краю.                                       
Отже, у виховній системі роботи школи  було і залишається пріоритетним національно-патріотичне виховання


ДОДАТОК 1

План заходів з патріотичного виховання учнів Лутовинівської ЗОШ І-ІІ ступенів на 2014-2015 навчальний рік
 (на основі Концепції національно-патріотичного виховання молоді)


Забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей
Створювати належні умови для рівного доступу до якісної освіти. Вжити заходи для забезпечення організаційно-правових засад діяльності школи, їх належного кадрового, навчально- методичного та матеріально-технічного забезпечення
Постійно
Завуч

Виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь
 У школі забезпечити розміщення державної символіки, виконання державного Гімну та підняття державного Прапора під час проведення різноманітних урочистих зібрань, спортивних змагань, інших масових заходів.
2. Проведення в школі заходів до Дня Державного Прапора України.
3. Участь у Благодійній акції «Діти Полтавщини – воїнам АТО».
4. Проведення в школі правової освіти та виховання, направленої на розвиток у школярів почуття власної гідності, усвідомлення своїх прав і місця в суспільстві, можливості реалізації своїх прав у поєднанні з виконанням обов’язків.
5. Забезпечити проведення циклу заходів за темою: «Мої права і обов’язки за Конституцією України».
Постійно










Серпень


Вересень-жовтень

Постійно









Грудень




Педагог-організатор










Педагог-організатор


Педагог-організатор


Педагог-організатор



Педагог-організатор











Сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу
Проводити серед учнівської молоді освітню, інформаційну роботу з вивчення, популяризації національної історії та культури шляхом ознайомлення з об'єктами історичної та культурної спадщини України, області, міста, використовуючи активні форми роботи.
постійно
Вчителі історії

Формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації






1.       Проводити різноманітні творчі конкурси знавців української мови.
2.       У плані роботи школи передбачати заходи з відзначення Днів української писемності та мови.
3.       Забезпечення участі у районних етапах конкурсу учнівської творчості відповідно до Указу Президента України «Про Всеукраїнський конкурс учнівської творчості», присвяченого Шевченківським дням під гаслом «Об’єднаймося ж, брати мої».
Лютий-березень



Листопад




Грудень













Вчителі  української  мови



Завуч,ПО




Завуч
 педагог-організатор
 вчителі української мови

Формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне, на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини
1. Організувати роботу щодо залучення учнів до вивчення історичного минулого, культури українського народу, пропагування здобутків національної духовної спадщини шляхом проведення міських акцій, конкурсів патріотичного спрямування.
2. Забезпечити проведення в школі зустрічей, вечорів пам'яті, творчих конкурсів, походів шляхами бойової слави, з метою пропагування та виховання дітей та учнівської молоді на кращих зразках героїчної історії країни, славних бойових і трудових традицій старшого покоління
3. Забезпечення вивчення та узагальнення досвіду школи, окремих вчителів з питань національно-патріотичного виховання учнівської молоді.
4. Забезпечити участь в щорічних конкурсах на кращу творчу та науково-дослідницьку, пошукову роботу серед учнівської молоді з вивчення невідомих сторінок історії та культури рідного краю, міста (фотографії, живопис, література, тематичні екскурсії),
5. Забезпечення співпраці з радами ветеранів села в організації проведення заходів до Дня Перемоги та інших пам’ятних дат.

Постійно









Жовтень-квітень










Постійно





Постійно










постійно
Завуч









ПО, класні керівники










Завуч





ПО










ПО


Відновлення і вшанування національної пам’яті



1. У планах роботи школи передбачати заходи, відповідно до Календаря дат, рекомендованого Громадською радою з національно-патріотичного виховання при Міністерстві освіти і науки України
2. Організувати у школі виставки фото- та архівних документів, що ілюструють становлення та розвиток українського державотворення.
3. Організувати у бібліотеці школи тематичні експозиції до Дня захисника Вітчизни та до Дня Збройних Сил України
Постійно







Квітень





23 лютого та 6 грудня





ПО







ПО





бібліотекар

Формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського і конституційного обов’язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби




1. Забезпечувати участь у дитячо-юнацькій військово-спортивній
патріотичній грі "Джура"
Постійно







ПО



Забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами

1. Здійснювати у школі як форму виховної роботи шефський патронат між учнями молодших та старших класів
2. У планах роботи школи передбачати заходи з відзначення Дня Матері
3. Підтримка та розвиток в колі молодіжного волонтерського руху, залучення школярів до посильної допомоги людям похилого віку, інвалідам.

Постійно




Травень


Постійно






ПО




ПО


ПО, класні керіфвники

Консолідація діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування, навчальних закладів, громадських організацій щодо національно-патріотичного виховання

Брати участь у спільних урочистих зібраннях, святкуваннях, спортивно-масових заходах школи, відзначення днів села, району
постійно
ПО


Сприяння діяльності установ, навчальних закладів, організацій клубів, та осередків громадської активності, спрямованих на патріотичне виховання молоді
1. Забезпечення взаємозв’язків з районними управліннями, службами, освітніми, культурно- просвітницькими закладами, творчими спілками, громадськими організаціями з питань організації і підтримки різних форм дозвілля та зайнятості дітей і підлітків у позаурочний час
2. Підтримка та сприяння розвитку учнівського самоврядування .
3. Підтримка та сприяння розвитку державно-громадського управління освітою; забезпечення координації спільної діяльності адміністрації школи, батьків та учнів
Постійно











Постійно


Постійно

ПО











ПО


завуч


Підтримання кращих рис української нації – працелюбності, прагнення до свободи, любові до природи та мистецтва, поваги до батьків та родини

1. Проводити благоустрої  у школі на прилеглих територіях
2. Здійснювати заходи з формування у населення екологічної культури і підвищення екологічної свідомості,  залучення дітей та молоді до природно-заповідної справи
3. Організувати шефство школи, «зелених патрулів» над місцями поховань загиблих воїнів Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, жертв голодомору та політичних репресій у населених пунктах
Під час місячників благоустро ю та до початку навчальног о року
Постійно











постійно
ПО, класні кеівники


ПО, вчителі біології







ПО


Створення умов для розвитку громадянської активності, професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності громадянина, а відтак, держави

У школі проводити різносторонню роботу щодо розвитку громадянської активності, професіоналізму, високої мотивації до праці учнівської молоді
Протягом навчального року
ПО, вчитель праці

Сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я

1. Забезпечувати участь на всіх етапах масових заходів художньо- естетичного, науково-технічного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, національно-патріотичного, фізкультурно-оздоровчого, військового та спортивного напрямку
2. Організація та проведення заходів, направлених на збереження та зміцнення здоров’я учнівської молоді, формування у школярів свідомої мотивації здорового способу життя, навичок дбайливого ставлення до власного здоров’я та життя
3. Участь у районних спортивних змаганнях
Щороку









Постійно









Постійно






ПО








ПО, класні керівники










Ларченко Є.Ю.







14. Виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності
1. Забезпечення проведення комплексу заходів з профілактики правопорушень, бездоглядності та безпритульності серед дітей і підлітків.
2. Сприяння активізації діяльності педагогічного колективу з органами учнівського та батьківського самоврядування щодо формування у дітей та молоді духовності, моральної культури, толерантної поведінки, уміння жити в громадянському суспільстві
Постійно






Постійно

ПО






завуч
                                                                                                           Педагог-оргнанізатор:     Н.В.Ийслуу
Прект з національно-патріотичного виховання
«Від тебе залежить майбутнє твоє»
Пояснювальна записка
         В останнє десятиліття в Україні відбулися економічні та політичні зміни, які призвели до значної соціальної диференціації населення і втрати духовних цінностей. Ці зміни знизили виховний вплив української культури і освіти як найважливіших чинників формування почуття патріотизму. Стала все більш помітною поступова втрата нашим суспільством традиційно української патріотичної свідомості, що призвело до деформації у вихованні підростаючого покоління. Тому необхідність відродження патріотичного виховання сьогодні є одним із пріоритетних завдань виховної роботи нашої загальноосвітньої школи. Патріотичне виховання повинне здійснюватися на основі якісно нового подання про статус виховання з урахуванням вітчизняних традицій, національно-регіональних особливостей, досягнень сучасного педагогічного досвіду. Патріотичне виховання в рамках даного проекту розглядається, як диференційований процес, з урахуванням вікових особливостей учнів. Цілі проекту досягаються спільними зусиллями сім'ї, школи, громадських організацій.                                                                                      Провідною ланкою в роботі нашого  колективу з реалізації даного проекту є формування у дітей та підлітків соціально-психологічних якостей, навичок і вмінь, необхідних людині і обумовлених поняттям «патріот».    Патріот - це людина, яка палко любить свою країну, свою малу батьківщину, вчиться і трудиться на її благо, примножуючи її багатства, а якщо знадобиться, повинен бути готовий встати на її захист.


Кадрове забезпечення проекту
Про авторів проекту
1       Керівники проекту:
Ийслуу Ніна Вікторівна –вчитель Лутовинівської ЗОШ 1 – 2 ступенів. Останні 13 років займає посаду педагога-організатора школи. Ніна Вікторівна підвищує свою професійну майстерність, беручи участь у різноманітних конкурсах. Головну увагу у виховній роботі приділяє нацыонально-патріотичному вихованню, здоровому способу життя, володіє комп'ютерною грамотністю, постійно займається самоосвітою.
Мудряк Вікторія Анатоліївна – вчитель трудового навчання, шкільний бібліотекар. Активний, креативний керівник, постійно бере участь у різноманітних регіональних конкурсах, творчих дослідженнях. Учні Вікторії Анатоліївни часто стають призерами районних конкурсів, здобувають призові місця у районному  етапі та стають учасниками ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад з трудового навчання.
2. Лідерська група учнівського самоврядування
 Нерябова Аня, учениця 9 класу, Голова Координаційної Ради школи, активний учасник різноманітних конкурсів, лідер у проведенні цікавих заходів у школі і за її межами.

Мірошніченко Вікторія, затупник Голови Координаційної Ради школи, учениця 9 класу.

Мудряк Даша, командир 8 класу, активна учасниця загальношкільних, районних та обласних конкурсів, очолює комісію «Відпочинок»

                                                                  «Люблять батьківщину не за те,
                                                                   що вона велика, а за те, що своя»
                                                                                                             Сенека
Проект «Твоє майбутнє залежить від тебе»
            Патріотичне виховання підростаючого покоління завжди було однією з найважливіших завдань сучасної школи. Під патріотичним вихованням розуміється поступове формування в учнів любові до своєї Батьківщини, постійної готовності до її захисту. Разом з тим, виховання патріотизму - це невпинна робота по створенню у школярів почуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, поваги до його великих звершень і гідним сторінок минулого. Патріотизм проявляється у вчинках і в діяльності людини. Зароджуючись з любові до своєї "малої батьківщини", патріотичні почуття, пройшовши через цілий ряд етапів на шляху до своєї зрілості, піднімаються до загальнодержавного патріотичного самосвідомості, до усвідомленої любові до своєї Вітчизни.                                                                                        Патріотизм завжди конкретний, спрямований на реальні об'єкти. Діяльна сторона патріотизму є визначальною, саме вона здатна перетворити чуттєве начало в конкретні для Вітчизни і держави справи і вчинки. У патріотизмі гармонійно поєднуються кращі національні традиції народу з відданістю до служінню Батьківщині.                                                                                 Патріотичне виховання школярів - це систематична і цілеспрямована діяльність з формування в учнів високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Вітчизні, готовності до виконання громадянського обов'язку і конституційних обов'язків по захисту інтересів Батьківщини. Найголовніше придбання людини в період дитинства і учнівства - це віра в себе, віра в те, що він знає і вміє, почуття власної гідності. Ці якості необхідно формувати в процесі патріотичного виховання за допомогою різних засобів і способів. Героїчна боротьба, подвиги кращих синів Вітчизни повинні стати основою патріотичного виховання. Розповідаючи про героїчних особистостей, необхідно підкреслювати їх моральні підвалини і мотиви їхніх дій, так як це може зачепити душу дитини. Оволодіння теорією і практикою військово-патріотичного виховання учнів, всебічна підготовка їх до військової служби, до виконання свого обов'язку до гідного служіння Батьківщині - одне із завдань педагогічного колективу навчального закладу.. Створення системи військово-патріотичної роботи в школі передбачає формування і розвиток соціально значущих цінностей, громадянськості і патріотизму в процесі виховання і навчання, спрямовані на формування і розвиток особистості громадянина і захисника Вітчизни.   
Актуальність проекту. У сучасних умовах розвитку України патріотичне виховання учнів важко здійснювати без урахування значного політичного, ідеологічного, соціально-психологічного та виховного потенціалу освітнього процесу. Залучення школярів до пошукової та дослідницької діяльності пробуджує і виховує у них світоглядні, естетичні, моральні, патріотичні почуття і переконання, дозволяє їм правильно осмислити своє ставлення до навколишнього, виконати свій обов'язок і обов'язки перед Батьківщиною і суспільством. Пошукова та дослідницька робота допомагають виховувати школярів добрими, життєрадісними, відданими Батьківщині, висококультурними, тобто громадянами і патріотами своєї країни.                   За довгі роки існування школи с. Лутовинівка накопичений значний досвід роботи з формування в учнів патріотичних почуттів і переконань, стимулюючих емоційно-образну, морально-естетичну, патріотичну і творчу активність. Вивчення та аналіз розглянутої проблеми дозволяють зробити висновок про те, що необхідно всіляко підвищувати змістовну, емоційно-естетичну, пізнавальну насиченість патріотичного виховання школярів, використовуючи для цього різноманітні умови, шляхи, форми і методи психологічного впливу засобами пошукової та дослідницької роботи. Важливо, щоб патріотичні погляди і переконання стали нормою, основним принципом поведінки учнів у повсякденному житті.
Об'єкт і предмет:
Об'єкт роботи - організаційно-педагогічні умови патріотичного і громадянського виховання.
Предмет - позакласна та позашкільна виховна робота, спрямована на формування цивільно-патріотичної компетентності та активної соціальної позиції учнів.
Мета проекту:
• формування і розвиток в учнів почуття приналежності до суспільства, в якому вони живуть, вміння заявляти і відстоювати свою точку зору;
• виховання патріотичних якостей особистості відповідно до моделі "Громадянина - патріота України";
• розвиток системи патріотичного виховання учнів школи, здатної на основі формування патріотичних почуттів і свідомості забезпечити вирішення завдань щодо консолідації колективу школи, громадських об’єднань, батьків, учнів, засобів масової інформації.
Для досягнення мети повинні вирішуватися наступні завдання:
• формувати патріотизм, громадянську позицію, розуміння прав і свобод особистості;
• формувати моральні основи особистості, підвищувати рівень духовної культури;
• формувати гуманістичне ставлення до навколишнього світу і людей;
• формувати внутрішню потребу особистості в постійному самовдосконаленні;
• вести постійну роботу з соціалізації учнів, готувати їх до життя в сучасних умовах;
• формування патріотичних почуттів і свідомості учнів на основі історичних цінностей;
• збереження і розвиток почуття гордості за свою країну, край, школу, сім'ю, її видатні досягнення в галузі політики, економіки, науки, культури, спорту;
• виховання особистості громадянина - патріота Батьківщини, здатного стати на захист державних інтересів.
Опис проекту
Зміст діяльності:
       При організації роботи з патріотичного виховання керуємося у своїй діяльності такими принципами:
• послідовності
• поетапності
Реалізуємо наступний ефективний виховний ланцюжок:
         Любов до батьків, рідного дому, до рідних і близьких людей.                    Виховання і повагу до старших, до людей праці (залучення дітей до традицій народу, прагнення шанувати пам'ять загиблих воїнів, прояв поваги до людей похилого віку).                                                                                             Моя Батьківщина - Україна. Моє село - Лутовинівка (розширення уявлень про нашу Батьківщину - Україну, виховання любові до своєї "малої" батьківщини ).                                                                                              Людина - захисник своєї Вітчизни (любов, турбота і збереження своєї батьківщини, формування почуття патріотизму, поваги та симпатії до інших народів, гордості за Російську армію, бажання служити своїй Вітчизні).
Основні напрямки діяльності:
• формування духовно-моральних якостей особистості школяра;
• виховання загальнолюдських, національно-культурних цінностей, що охоплюють основні аспекти соціокультурного життя і самовизначення особистості;
• виховання правової культури, вивчення державної символіки, історії рідної країни;
• формування соціально-активної позиції учнів;
• надання допомоги школярам в соціальній адаптації (соціалізація), формування у них комунікативних навичок, здатності до саморозвитку;
• створення умов для самовираження дітей в позаурочній діяльності.
Заповіді, на основі яких будується робота з патріотичного виховання учнів:
• цінуй і оберігай свою Батьківщину;
• опановуй, удосконалюй і зберігай традиції і культуру свого народу;
• дорожи історією свого народу;
• свято стався до символіці своєї країни;

• бережи красу свого краю.
Механізм виконання проекту
1. Етапи реалізації:
I етап: проектний
Мета: підготовка умов створення системи патріотичного виховання.
Завдання:
1.Підібрати і опрацювати літературу.
2. Розробити, обговорити і затвердити програму проектної діяльності з патріотичного виховання.
3. Проаналізувати матеріально-технічні, педагогічні умови реалізації.
4. Підібрати діагностичні методики за основними напрямками проекту.
II етап: практичний
Мета: реалізація програми з патріотичного виховання.
Завдання:
1. Відпрацювати зміст діяльності, визначити найбільш ефективні форми і методи виховного впливу.
2. Розробити методичні рекомендації з патріотичного виховання.
3. Розширювати і зміцнювати зв'язки з громадськістю.
4. Залучати в систему патріотичного виховання представників усіх суб'єктів освітньої діяльності.
5. Проводити моніторинг реалізації.
6. Брати участь у конкурсах з патріотичного виховання.

III етап: аналітичний
Мета: аналіз підсумків реалізації.
Завдання:
1. Узагальнити результати роботи.
2. Провести корекцію труднощів у реалізації.
3. Спланувати роботу на наступний період.
2. Програма реалізації проекту:
         Для вирішення поставлених завдань використовується соціально-педагогічний простір.  Дитяча організація «Співдружність» налагоджує зв'язки і співпрацює із сільською  бібліотекою, громадськими організаціями, сільською Радою та іншими місцевими установами і організаціями.                              Виховна робота будується з урахуванням вікового критерію. При плануванні роботи враховуються традиційні, муніципальні, регіональні, всеукраїнські заходи, пов'язані з ювілейними та державними датами; положення регіональних і загальноукраїнських конкурсів.
Проект орієнтований:
Цільова аудиторія: учні 1-9 класів, жителі с. Лутовинівка.
Учасники: учні 5-9 класів, батьки, педагоги, адміністрація школи.
Партнери: ВАТ «Агрофірма «Добробут», ПСП «Відродження»,сільська рада.
Терміни реалізації: жовтень 2014- жовтень 2015 рр.
Взаємодія з батьками з патріотичного виховання дітей
Особливу значимість при вирішенні завдань патріотичного виховання має тісний контакт з сім'єю учнів. Допомога батьків або спільна діяльність викликає у дітей почуття гордості, сприяє розвитку емоцій дитини, її соціальної сприйнятливості. У процесі спілкування з батьками та іншими членами сім'ї дитина, наслідуючи їм, засвоює норми, правила і форми соціальної поведінки.
Організація учнівського самоврядування
Цілі: Надання умов для самовираження і розвитку творчого потенціалу кожного учня, підвищення його громадського і особистого статусу. Формування культури міжособистісних відносин і спільної діяльності. Виховання  почуття чесного партнерства. Формування позитивного соціального досвіду і розвиток комунікативних здібностей.
Напрямки роботи:
1. Вибори  органів загальношкільного і класного  самоврядування: поради класів, школи.
2. Вибори Голови Координаційної ради школи. Виборча кампанія проходить за звичайною схемою:
- Вибори кандидатів від класу
- Представлення програм кандидатів та створення ініціативних груп
- Проведення дебатів
- Таємне голосування
3. Оголошення результатів, прийняття присяги Головою КР.
4. Робота ОШС: планування, організація та аналіз КТС.
Оцінка ефективності реалізації проекту
Оцінка результативності реалізації здійснюється на основі використання системи об'єктивних критеріїв, представлених морально-духовними і кількісними параметрами.

Морально-духовні параметри:
1. Сформованість цивільних навичок:
вміння працювати і діяти індивідуально і в колективі;
знання своїх прав і обов'язків і вміння їх використовувати;
вміння приймати і захищати свої рішення;
готовність до участі в громадських справах;
готовність до освіти.
2. Сформованість усвідомленого ставлення до базових цінностей:
патріотизм і любов до Батьківщини;
права і свобода людини і громадянина;
символіка України;
національна самосвідомість;
повага до  честі і гідності інших громадян.
Кількісні параметри:
включення кожного вихованця у виховні ситуації;
якість відносин (відносини дітей до реалій життя установи, до установи, до педагога, об'єднанню, спільним справам);
участь у конкурсах за цивільно-патріотичної тематики;
проведення заходів.
Інноваційний потенціал проекту
         Практична значимість даного соціального проекту полягає в спрямованості роботи, яка носить практичний характер.                                       Отримані результати знаходять застосування як реальної основи для подальшого вдосконалення проектної діяльності в школі, для подальшого забезпечення особистісно-орієнтованої взаємодії вчителя та учнів, інтенсивного особистісного розвитку учнів.                                                                    Апробація та впровадження проекту «Твоє майбутнє залежить від тебе» здійснюється на базі Лутовинівської ЗОШ 1-2 ступенів. Конкретними результатами проектної діяльності є участь учнів - учасників проекту в конкурсах, змаганнях, громадських акціях і мітингах.
Фінансово-економічне обґрунтування проекту
         Проект «Твоє майбутнє залежить від тебе» розрахований на перспективу. Даний проект в умовах сучасного суспільства затребуваний. Для реалізації даного проекту необхідні певні витрати і досить чималі. Щоб результати роботи були якісними необхідно створити або хоча б почати створювати матеріально-технічну базу для його  реалізації                                                                   Що стосується кошторису витрат, то вона складена з урахуванням вимог до проекту. У кошторисі передбачені витрати на підготовку і початок роботи за проектом, на придбання зовнішньої атрибутики, необхідного обладнання та наочності.                                                                                                 Передбачається і надалі участь у різного роду конкурсах, проектах  з метою  створення  необхідної базу для реалізації цивільно-патріотичного виховання та освіти в селі та районі.                                                             Для реалізації проекту можуть  бути залучені матеріали, транспорт, обладнання.
Кошторис проекту
Проведення заходів з національно - патріотичного виховання:
канцелярські товари, папір формату А 4, фарба для оргтехніки, фотодрук
Обладнання приміщення шкільної кімнати - музею:
ремонт - фарба статева, для фарбування вікон, щіточки, валики
Придбання символів держави (герб, прапор)
Висвітлення ходу реалізації проекту в шкільній газеті «Сузір’я «Співдружності».
Очікувані результати:
         У процесі реалізації Проекту з патріотичного виховання «Твоє майбутнє залежить від тебе»  в учнів повинні бути сформовані наступні якості особистості:
• активна громадянська позиція;
• здатність нести особисту відповідальність за долю своєї родини, села, Батьківщини;
• почуття патріотизму, вірності Батьківщині і готовності служіння Батьківщині;
• духовність, моральність, особиста і суспільна відповідальність;
• здатність до саморозвитку.
У результаті реалізації Проекту очікується:
1.     У школі, як в освітній системі:
створення системи роботи з патріотичного виховання;
збагачення змісту патріотичного виховання;
залучення в роботу патріотичного виховання представників усіх суб'єктів освітньої діяльності.
2. В образі учня:
в пізнавальній сфері: розвиток творчих здібностей;
в історико - краєзнавчій: усвідомлення відповідальності за долю країни, формування гордості за причетність до спадщини попередніх поколінь;
в соціальній: здатність до самореалізації в просторі української держави, формування активної життєвої позиції; знання і дотримання норм правової держави;
в духовно-моральній сфері: усвідомлення учнями вищих цінностей, ідеалів, орієнтирів, здатність керуватися ними в практичній діяльності.
Проект відображає необхідне суспільству і державі соціальне замовлення на виховання громадянина своєї Батьківщини, патріота з активною життєвою позицією. Кінцевим результатом реалізації  Проекту повинна стати активна громадянська позиція і патріотична свідомість учнів, як основа особистості громадянина України.
Форми підведення підсумків реалізації проекту
При підведенні підсумків реалізації Проекту планується провести підсумкове свято, присвячене  героям сьогодення, яке  включає в себе підготовку та проведення урочистого заходу,  а також нагородження кращих і найактивніших учнів почесними грамотами, листами подяки та призами; формування лідерської групи з ініціативних та активних учасників проекту.
І. Теоретична частина
Науково - методичне забезпечення проекту
         Проект передбачає використання робочих освітніх програм, а також діагностичних та інших методик. Використовується система моніторингу (спостереження, оцінка), що охоплює як найважливіші сфери розвитку дитини (соціальну, психологічну, духовну, моральну), так і основні процеси формування виховної системи установи.

Прийоми і методи організації навчально-виховного процесу:
• методи, в основі яких лежить спосіб організації заняття:
- Словесний (усний виклад, бесіда);
- Наочний (показ ілюстрацій, експозицій);
- Практичний.
• методи, в основі яких лежить рівень діяльності дітей:
- Пояснювально - ілюстративний - діти сприймають і засвоюють готову інформацію;
- Репродуктивний - учні відтворюють отримані знання та освоєння способи діяльності;
- Частково - пошуковий - участь дітей у колективному пошуку, рішення поставлених  завдань спільно з учителями;
- Дослідний - самостійна творча робота учнів.
• методи, в основі яких лежить форма організації діяльності учнів:
- Фронтальний - одночасна робота з усіма учнями
- Груповий - організація роботи з малим групам
- Індивідуальний - індивідуальне виконання завдань, вирішення проблем.
Форми підведення підсумків: виставки, конкурси, самостійна пошукова або дослідницька робота, колективна робота, громадські акції, змагання.
Аналіз науково-методичної літератури з національно - патріотичного виховання
         Процеси суспільно-політичних і соціально-економічних перетворень, що відбуваються останнім часом в Україні,  висунули ряд важливих, якісно нових завдань по створенню суверенної, економічно розвиненої, цивілізованої, в повному розумінні слова демократичної держави, яка забезпечує конституціональні свободи, права та обов'язки його громадян з повною гарантією їх правової і соціальної захищеності.                                                 Успішне вирішення цих завдань вимагає глибокого осмислення громадянами України всього, що відбувається, формування активної життєвої позиції і повсюдного залучення їх в повноцінну практичну діяльність в інтересах суспільства і держави. Це передбачає необхідність формування у громадян, насамперед у підростаючого покоління, за яким майбутнє країни, високих моральних, морально-психологічних та етичних якостей, серед яких важливе значення мають: патріотизм, громадянський і військовий обов'язок, відповідальність за долю Вітчизни і готовність до її захисту .                             Природно, що в цих умовах проблема патріотичного виховання підростаючого покоління стає однією з найактуальніших, бо вона опинилася в епіцентрі ряду проблем, які зачіпають інтереси великих верств суспільства. Тому в сучасних умовах розвитку країни як демократичної держави виникає необхідність в удосконаленні виховання громадянськості на всіх рівнях функціонування всієї системи освіти. Нацыонально-патріотичне виховання стає координуючим напрямком сучасної освіти.                                                       Засвоєння особистістю національно-патріотичних цінностей здійснюється в процесі утворення через придбання необхідної інформації своїх громадянських функцій і соціальних ролей. Залучення людини до громадянсько-патріотичних цінностей відбувається в процесі реального включення особистості в різноманіття суспільних відносин.                                      Таким чином, національно-патріотичне виховання впливає на всі сфери соціального життя учнів і, отже, на соціально-психологічну структуру особистості. Найбільш істотні з них ті світоглядні переконання і громадянсько-патріотичні якості, які зумовлюють ставлення учнів до своїх громадянських обов'язків.
ІІ. Практична частина
Форми подання матеріалів
Форми роботи:
- Перегляд відеофільмів і фотоматеріалів;
- Акції пам'яті;
- Творчі конкурси, вікторини;
- Екскурсії до пам'ятників воїнів - визволителів, по пам'ятних місцях Бойової Слави,до сільської бібліотеки;
- Уроки мужності із запрошенням учасників АТО;
- Громадські акції;
- Збір та оформлення інформації про ветеранів війни і героїв сьогодення;
- Створення Книги Пам'яті;
- Впорядкування території навколо пам'ятників воїнам;
- Допомогу старим людям;
- Організація та проведення концертів, вечорів-зустрічей;
- Підготовка матеріалів для шкільного друкованого органу «Сузір’я «Співдружності»» і для оформлення матеріалів про наших сучасників і героїв минулих часів,
- Пошукова робота по поповненню фондів шкільного музею.
         Патріотичне виховання школярів у нашій школі - це систематична і цілеспрямована діяльність з формування в учнів високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Вітчизні, готовності до виконання громадянського обов'язку і конституційних обов'язків по захисту інтересів Батьківщини. Патріотичне виховання спрямоване на формування і розвиток особистості, що володіє якостями громадянина - патріота Батьківщини і здатної успішно виконувати громадянські обов'язки в мирний і воєнний час.                            Ми вважаємо, що найголовніше придбання людини в період дитинства і учнівства - це віра в себе, віра в те, що він знає і вміє, почуття власної гідності. Ці якості необхідно формувати в процесі патріотичного виховання за допомогою різних засобів і способів.  Героїчна боротьба, подвиги кращих синів Вітчизни повинні стати основою патріотичного виховання. Розповідаючи про героїчних  особистостей, ми намагаємося підкреслювати їх моральні підвалини і мотиви їхніх дій, так як це може зачепити душу дитини. Система військово-патріотичної роботи в нашій школі включає в себе систему, комплекс заходів щодо формування патріотичних почуттів і свідомості учнів. Патріотичне виховання має бути плановим, системним, постійним і одним з пріоритетних напрямків в області виховної діяльності.                                                                    
  Система патріотичного виховання не може залишатися в незмінному вигляді. Її зміна і розвиток обумовлено як досягненнями першочергових завдань системи патріотичного виховання, так і змінами, що відбуваються в економічній, політичній, соціальній та інших сферах нашого суспільства, а також новими умовами сучасного світу, що обумовлює гнучкість в управлінні системою патріотичного виховання в школі.                                                         
 Мета патріотичного виховання в школі - розвиток в особистості високої соціальної активності, громадянської відповідальності, духовності, становлення особистості, що володіє позитивними цінностями і якостями, здатних проявити їх у творчому процесі в інтересах Вітчизни.


Календарний план реалізації проекту
2014 рік
Жовтень  - листопад
Підготовчий
етап
Підготовка ресурсної та матеріальної бази; збір матеріалів; проведення громадських акцій
2015 рік
Грудень 2014 – вересень 2015 р.
Основний етап
Діяльність  шкільної дитячої організації «Співдружність»
організація та проведення заходів, участь у заходах громадянсько-патріотичної спрямованості; пошукова робота;участь у республіканських та регіональних конкурсах;  громадська діяльність з реалізації проекту
2015 рік
Жовтень
Заключний етап
Підбиття підсумків реалізації проекту - підготовка і проведення патріотичного  заходу, присвяченого героям сьогодення


Комплексний план роботи
по  національно - патріотичному вихованню
на 2014-2015 рр.

№ п / п                                           Заходи                          Термін виконання
1
Підготовка звернення до жителів села Лутовинівка про сприяння в реалізації проекту  «Твоє майбутнє залежить від тебе»  (проведення акції зі створення і розповсюдження листівок, плакатів) ( жовтень –листопад  2014 р.)
2
Збір краєзнавчого матеріалу про визначних людей Лутовинівського краю
( жовтень 2014 – жовтень 2015 р.р.)
3
Впорядкування території поблизу пам’ятника Невідомому солдату та жертвам голодомору 1932-1933 р.р.( щорічно , вересень, травень)
5
Створення презентації про односельців «Визначні люди Лутовинівського краю»( листопад 2014 р.)
6
Збір та підготовка матеріалів для книги спогадів «І увійшла в моє життя війна» (про полтавчан - учасників АТО )( листопад-грудень 2014 р.)
7
Пошукова діяльність , участь у Всеукраїнському  конкурс і  учнівської творчості «Об'єднаймося ж, брати мої!»( грудень 2014 р.)
8
Акції:
«Експонат в подарунок шкільному музею!», «Побажання ветерану»,
«Тиждень пам'яті», «Чим я можу бути корисний Батьківщині?», «Свічка Пам'яті», «Ветеран живе поруч», «Лист солдату», «Турбота», «Шануємо і пам'ятаємо»(листопад 2014 – жовтень 2015 р.р.)
9
Підготовка матеріалів для фотовиставки «Ними пишається наше село» ( лютий 2015 р.)
10
Підготовка та проведення зустрічей з учасниками бойових дій, учасниками АТО ( лютий 2015 – жовтень 2015 р.р.)
11
Заходи до дня пам’яті героїв Крут ( лютий 2015 р.)
12
Участь у проведенні акцій «Допомога воїнам АТО», «Великодній подарунок воїнам АТО»  ( лютий – квітень 2015 р.)
13
Участь у XVIІІ Міжнародному  конкурсі шкільних медіа ( березень – квітень 2015 р.)
14
Комплекс заходів «Без минулого немає майбутнього»:
 «Жива пам'ять», «Хто сказав, що треба кинути пісню на війні», «Поезія війни», «Юність, обпалена війною», «Гідне покоління »,« Славні сини Вітчизни » ( травень 2015 р.)
15
Відвідування місць, пов'язаних з пам'яттю поколінь, формування культури прояви патріотизму та громадянської позиції (екскурсії, походи по місцях Бойової Слави)( жовтень 2014 – жовтень 2015 р.)
16
Проведення уроків мужності : «Пам'яті полеглих - будьте гідні» ( травень 2015 р.)
17
Свято вишиванки ( травень 2015 р.)
18
Вахта пам’яті ( травень 2015 р.)
19
Конкурс творчих робіт (авторських віршів, малюнків, фоторобіт, творів): «Майбутнє нашого села», «Мій улюблений куточок рідного міста», «Село, в якому ти живеш», «Подвигу народу жити у віках»( травень-червень 2015 р.)
20
Конкурс «Героям наші квіти й шана» ( вересень 2015 р.)
21
Акція «Малюнок на асфальті» ( вересень 2015 р.)
22
Інтелектуальний аукціон - «Кращий знавець історії села»( вересень 2015 р.)
23
Створення експозиції у шкільному  музеї  ( жовтень 2015 р.)
24
Проведення благодійного ярмарку , зібрані кошти від якого будуть передані волонтерам для допомоги воїнам АТО ( жовтень 2015 р.)
25
Зустріч з волонтером Федорченко О.М ( жовтень 2015 р.)
         Виховання любові до Батьківщини-країні починається, звичайно ж, з любові до малої батьківщини,поваги  до людей, які мешкають поруч і потребують твоєї уваги і допомоги.


Підсумок
         Формування національно-патріотичних якостей особистості - це цілеспрямований, спеціально організований процес. Ці якості - це якості особистості, що характеризують її здатність до активного прояву громадянської позиції. Формування їх можливо лише через залучення підлітка в специфічну громадянську діяльність:
1. Одним з напрямків виховної роботи є розвиток патріотичних почуттів і переконань, якісним показником розвиненості якого стає вміння визначати різні емоційні стани.
2. Розроблені заходи сприяють патріотичному вихованню школярів у процесі залучення їх до самостійної пошукової та дослідницької діяльності, створюються ефективні педагогічні умови, розвиваючі інтерес учнів до своєї Батьківщини.
3. Цей проект показав, що залучення школярів до роботи з національно-патріотичного  виховання пробуджує і виховує у них світоглядні, естетичні, моральні, патріотичні почуття і переконання, дозволяє їм правильно - осмислити своє ставлення до навколишнього, свій обов'язок і обов'язки перед Батьківщиною і суспільством .                                                                                     У проекті розглянуто поняття патріотичного виховання, його сутність і зміст. Визначено й охарактеризовано методи формування національно-патріотичних якостей особистості, використаних авторами у педагогічній діяльності. Описано досвід з формування національно  -  патріотичних якостей учасників проекту, які також навчаються цьому на уроках ОБЖ, історії, а саме: зміст та підходи до організації та проведення уроків і позакласних заходів, спрямованих на розвиток патріотизму через практичну діяльність, надання можливостей для самореалізації, соціалізації підлітків, демонстрацію підліткам значущості їх діяльності, визнання і затребуваності суспільством прояви їхніх громадянських і патріотичних якостей.
Висновок:
Використаний комплекс педагогічних умов в рамках позакласної діяльності по проекту «Твоє майбутнє залежить від тебе» ефективний для формування у підлітків якостей громадянина і патріота. Діти виявляють інтерес до занять патріотичного спрямування. Виховна робота національно - патріотичного спрямування актуальна для педагогів і школи в цілому.
                                                                                                                                                                                                                                                         Додаток 2
         Відвідування місць, пов’язаних з пам’яттю поколінь, формування громадянської позиції підростаючих поколінь. Екскурсія до м.Києва. відвідування музею Чорнобилю, піша екскурсія місцями слави Героїв Небесної сотні.
         У жовтні 2014 року учні школи мали можливість відвідати столицю нашої Батьківщини  - м. Київ.  Діти з цікавістю слухали розповіді екскурсоводів про події 26 квітня 1996 року та людей, на долю яких випали випробування на мужність і відвагу у боротьбі з невидимим ворогом – радіацією. А також в ході проведення пішої екскурсії місцями, де відбувалися події в ході Революції Гідності, діти мали змогу ближче познайомитися із подіями, які сколихнули всю країну у січні-лютому 2014 року.


Додаток 3

«Пам’яті Героїв Крут» загальношкільна лінійка-реквієм з нагоди визначної події в історії України. 
                                                                                                                                                                      Додаток 4
  «Холодний Хрещатик». Так називався захід, проведений до річниці Революції Гідності», активними учасниками якого були учні 5 – 7 класів. 
Додаток 5
Полтава. Пам’ятний знак з нагоди  Революції Гідності. «Вони захистили нас своїми крильми»
                                                                                                                Додаток 6
Фотороботи Куличенка Максима,учня 7 класу,  учасника конкурсу фоторобіт «Я люблю свій рідний край». На фото  Мигович Оля ( 7 клас та  Костенко Денис ( 9 клас)

Додаток 7
«Гідне покоління» . Учасники флешмобу – учні 4 класу. Урочисте виконання Гімну держави.  Травень 2015 р.
Додаток 8
Зістрічі із воїнами , учасниками АТО, нашими односельчанами Жуком І.Є., Лисицею В.В. Лютий 2015 року.

Додаток 9
                                                                                                             
Акція «Малюнок на асфальті» У вересні 2015 року учні 5 – 9 класів стали активними учасниками акції Вони із задоволенням виконували композиції на асфальті та прикрашали подвір’я рідної школи. На фото вчитель  трудового навчання Мудряк В.А. та учні 7-8 класів.


                                                                                                             Додаток 10
На фото Мудряк Даша, учениця 8 класу, лауреат ХVІІІ Міжнародного конкурсу шкільних медіа, який щорічно проходить у м. Миколаєві. Нагорода отримана за репортаж  «Пам’яті героїв Небесної Сотні»
Додаток 11
«Героям наші квіти й шана». Щороку у вересні проходять заходи у школі, приурочені визволенню Полтавщини від фашистських загарбників. Цього разу  вони були поєднані з Днем партизанської слави та закінченням служби і поверненням із фронту шести наших земляків – учасників АТО.
Підсумок
         Формування національно-патріотичних якостей особистості - це цілеспрямований, спеціально організований процес. Ці якості - це якості особистості, що характеризують її здатність до активного прояву громадянської позиції. Формування їх можливо лише через залучення підлітка в специфічну громадянську діяльність:
1. Одним з напрямків виховної роботи є розвиток патріотичних почуттів і переконань, якісним показником розвиненості якого стає вміння визначати різні емоційні стани.
2. Розроблені заходи сприяють патріотичному вихованню школярів у процесі залучення їх до самостійної пошукової та дослідницької діяльності, створюються ефективні педагогічні умови, розвиваючі інтерес учнів до своєї Батьківщини.
3. Цей проект показав, що залучення школярів до роботи з національно -патріотичного  виховання пробуджує і виховує у них світоглядні, естетичні, моральні, патріотичні почуття і переконання, дозволяє їм правильно - осмислити своє ставлення до навколишнього, свій обов'язок і обов'язки перед Батьківщиною і суспільством .                                                                                     У проекті розглянуто поняття патріотичного виховання, його сутність і зміст. Визначено й охарактеризовано методи формування громадянсько-патріотичних якостей особистості, використаних авторами у педагогічній діяльності. Описано досвід з формування національно  -  патріотичних якостей учасників проекту, які також навчаються цьому на уроках ОБЖ, історії, а саме: зміст та підходи до організації та проведення уроків і позакласних заходів, спрямованих на розвиток патріотизму через практичну діяльність, надання можливостей для самореалізації, соціалізації підлітків, демонстрацію підліткам значущості їх діяльності, визнання і затребуваності суспільством прояви їхніх громадянських і патріотичних якостей.
Висновок:
Використаний комплекс педагогічних умов в рамках позакласної діяльності по проекту «Твоє майбутнє залежить від тебе» ефективний для формування у підлітків якостей громадянина і патріота. Діти виявляють інтерес до занять патріотичного спрямування. Виховна робота національно - патріотичного спрямування актуальна для педагогів і школи в цілому
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1.      Конституція України ( 254к/96-ВР ), схвалена п'ятою сесією Верховної Ради України 28 червня 1996 р. (Преса України. 1997. - 80 с.)
2.      Закон України Про громадянство України (1636-12) із змінами і доповненнями. В редакції від 16 квітня 1997 р. (Юридичний вісник України, 1997. - N 22. - с.4-8).
3.      Боришевський М. Формули громадянина-творця. Соціально-психологічний портрет особистості. Проблеми, структури, функції (Світло. - 1998. - N 3. - с. 8 - 9).
4.Барильнік А. І.Громадянське виховання в умовах українського державотворення : (з досвіду роботи політико-правового клубу "Феміда") / А. І. Барильнік // Виховна робота в школі : наук.-метод. журн. – 2012. – № 5. – С. 25–29 : табл. – Бібліогр.: с. 29.
5.Горб Т. Й.Громадянське виховання: інструменти дотику до особистості / Т. Й. Горб // Історія в школі : наук.-метод. журн. – 2013. – № 2. – С. 16–17.
6.Підручна І. Інтерактивні технології у громадянському вихованні учнів : тренінг / І. Підручна // Психолог : всеукр. газ. для психологів, учителів, соціальних педагогів. – 2013. – № 19/20(жовт). – С. 86–88.
7. Черкашенко В.Країні потрібен нештучний патріотизм. Громадянське виховання: проблеми, досвід / В. Черкашенко // Управління освітою. – 2007. – № 23. – С. 12–17.
8. Шабанов В. П.Основні напрями та фактори громадянської соціалізації студентів / В. П. Шабанов // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2009. – № 4. – С. 24–26. – Бібліогр.: с. 26.
9. Шестопалюк О.Громадянська освіта як фактор формування громадянських компетентностей сучасної молоді / О. Шестопалюк // Рідна школа. – 2010. – № 3. – С. 33–35. 

СЦЕНАРІЙ ДО ДНЯ ПАМ,ЯТІ   ЖЕРТВ ГОЛОДОМОРУ
«ЗАПАЛИМО  СВІЧКИ»
( лінійка-реквієм)
Диктор. У той рік заніміли зозулі,
Накувавши знедолений вік,
У той рік і гілля, і коріння –
Все трощив буревій навкруги…
І стоїть ще й тепер Україна,
Як скорботна німа край могил.
/звучить скорботна мелодія – скрипка – лейтмотив до тексту/
/виходять ведучі /
1.      Пекельні  цифри та слова
У серце б,ють, неначе молот.
Немов прокляття, ожива
Рік тридцять третій…
Голод…Голод…
Згадай усе ти, щоб воздать
Близьким і дальнім людоморам.
…Хоч радість легше пам,ятать,
Та треба  пам,ятать і горе .
1.      Наслідки голодомору – це великі духовні втрати, які цифрами не зміряти. Скільки селян, яким пощастило вижити, які були землеробами з діда –прадіда, відсахнулися від своєї селянської долі, зреклися мови своєї, звичаїв, пісень.
2.      І ще одна гірка істина. В могилу голодомору зійшли найкращі. Гинули працьовиті, самостійні хазяї. Всі здібні, талановиті, здорові духом і тілом, які мислили і протестували – все це винищувалось з корінням.
3.      Рано чи пізно, але обов,язково кожна людина і весь народ осмислить своє минуле.
/ ф-ма – запис Станковича/
1.Не сьогодні це сказано:
Час народжувати і час помирати,
Час руйнувати і час будувати,
Час розкидати каміння і час збирати,
Час мовчати і час говорити.
/ф-ма – запис  Станковича/
/виходять діти із запаленими свічками/
/ ф-ма – запис Богдана Ступки. Три жінки по черзі  зачитують спогади свідків голодомору/
1.Не звільняється пам,ять
Відлунює знову роками.
Я зітхну… Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки – твердині,
Не храми –
Скам,янілий чорнозем –
Потріскані стіни плачу.

2.Придивляюсь: «Вкраїна,
Двадцять перше століття»
І не рік, а криваве клеймо:
«Тридцять три».
/читають діти/
1.      Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу оберуть дорогу.
1.      Я вірю в силу доброти
Що має долю роботящу,
Що хоче.Щоб я, і ти,
І все було у світі краще.
/пісня «Молитва за Україну»/
/діти зі свічками виходять за лаштунки/
1.      Мільйони ні в чому не винних жертв, яких вже ніколи не повернеш, – це є наша пам,ять і водночас, застереження майбутнім поколінням всього людства.
2.      Ми мусимо пам,ятати про кожного, кого тогочасний режим змусив страждати і гинути страшною смертю, не дав розквітнути новим паросткам життя, аби цей гіркий досвід минулого ніколи не повторився.
1.      Озиратися у минуле треба кожному. Людина не живе в одному часі, а у трьох часових вимірах: у минулому, сьогоденні та майбутньому. Дорога у майбутнє пролягає через минуле.

1.      Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його, бо історія повторюється. І коли люди не зроблять сьогодні висновків, то вони будуть ходити по колу. Отож, озиратися треба, щоб поплакати, бо це каяття. А головне – щоб зрозуміти.
/екран-кіно, радіо – промова Президента/
1.      Пом,янімо хвилиною мовчання великомучеників нашої історії.
/хвилина мовчання/
/відеокліп-О.Білозір, фільм «Чорна сповідь»
1.      Шановні присутні у цій залі! Запрошуємо пройти до пам’ятного знаку жертвам Голодомору  1932-1933 років та політичних репресій.
1.Запаліть свою свічку, зігріваючи душі тих, кого в тридцять третьому не відспівували, не оплакували, не проводили, не поминали…
/ відеокліп – О.Білозір / Діти через залу виходять зі свічками на вулицю/ відчиняються двері/

Немає коментарів:

Дописати коментар