четвер, 6 грудня 2018 р.


СВІТ ПРОФЕСІЙ. 9  КЛАС




 СВІТ ПРОФЕСІЙ. КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ Професія – від латинського „оголошую свою справу”. Професія визначається характером продукту, який виготовляється, засобами і специфічними умовами виробництва в одній з галузей народного господарства.
Спеціальність – це підвид професії, який зумовлюється подальшим розподілом праці в рамках однієї професії. Наприклад, лікар – професія, а хірург – спеціальність; педагог – професія, а викладач-математик – спеціальність; слюсар – професія, слюсар-складальник – спеціальність.
Кваліфікація – визначається рівнем спеціальних знань, практичних навичок і характеризує ступінь складності конкретного виду роботи, яка виконується. З розвитком суспільного розподілу праці, кількість професій безперервно збільшувалася.
Випробовувала зміни і якісна сторона професій – залежно від складності технології, форм, організації праці і умов підготовки робочих. По деяких підрахунках, понад 50% професій і спеціальностей, що існують в наші дні, ще 30 років тому були невідомі. Поява нових професій пов'язана не тільки з механізацією і іншими напрямами науково-технічного процесу, але й з появою нових галузей виробництва.
Кожна професія висуває певні вимоги до людини. Одні професії вимагають від людини сили і спритності, інші – переважно розуму і акуратності, ще інші – комунікабельності і стриманості. Деякі професії вимагають від людини практично однакових особливостей і рис характеру. Їх можна об'єднати в групи, які можна представити як свого роду професійні держави зі своїми законами, мовою, населениям, які займають на карті певне положення. Тип професії вказує на те, з чим людині доводиться мати справу в процесі своєї професійної діяльності, тобто на предмет праці. Предметом праці можуть бути інші люди, техніка, інформація, художні твори або природа. Клас професій свідчить про ступінь складності і потрібної кваліфікації людини, тобто про характер праці. Характер праці може бути виконавчим або творчим. Найбільш популярною в профорієнтації є психологічна класифікація професій, запропонована Е. Клімовим. Її основою є ділення на типи професій за предметом праці. За „предметом праці” можна виділити 5 типів професій:
 „Людина – людина”  „Людина – техніка”  „Людина – знакова система”  „Людина – художній образ”  „Людина – природа”
 До типу професій „людина-людина” відносяться професії, де
предметом праці виступають люди. Прикладом цього типу професій можуть
бути професії: вчитель, бібліотекар, лікар, продавець, телефоніст, медсестра,
вихователь, офіціант.
 Тип професій „людина-техніка” вказує на те, що людина в процесі
праці свою діяльність спрямовує на технічні об’єкти (машини, механізми).
Найбільш поширеними професіями цього типу є: токар, слюсар, сталевар,
шахтар, електромонтажник, технік-електрик, інженер-технолог, водій.
 Тип професій „людина-знакова система” включає професії, де
людина має справу з кресленнями, картами, текстами, символами. До цього
типу відносяться, наприклад, такі професії: секретар-друкарка, редактор,
бухгалтер, програміст, оператор зв’язку, телеграфіст, кресляр, топограф.
 Тип професій „людина-художній образ” об’єднує професії, пов’язані
з образотворчою, музичною, акторсько-сценічною діяльністю. Це такі
професії, як художник, артист ансамблю, актор, композитор, скульптор,
маляр-альфрейник (декоративна штукатурка), конструктор-модельєр одягу,
письменник.
 Тип професії „людина-природа” об`єднує професії, предметом праці
яких є жива природа. До цього типу відносяться такі професії, як агроном,
тракторист широкого профілю, зоотехнік, лісник, птахівник, ветеринар.
За „характером праці” виділяють два класи професій:
1. Професії виконавчого класу. Пов’язані з виконанням рішень, роботою за заданим зразком, дотриманням правил, що діють, і нормативів,
дотриманням інструкцій, стереотипним підходом до вирішення проблем
(агент, медсестра, продавець, приймальник замовлень, соціальний працівник,
машиніст, оператор, верстатник, столяр, касир, друкарка, телефоніст,
перукар). В більшості випадків професії цього класу не вимагають вищої
освіти.
2. Професії творчого класу. Пов’язані з аналізом, дослідженням,
випробуванням, контролем, плануванням, організацією і управлінням,
конструюванням, проектуванням, розробкою нових зразків, ухваленням
нестандартних рішень, вимагають незалежного і оригінального мислення,
високого рівня розумового розвитку і, як правило, вищої освіти (лікар,
менеджер, референт, психолог, вчитель, юрист, інженер, економіст, математик, архітектор, фізик).
6
У професійній освіті надзвичайно актуальними є
проблеми професійної мотивації. Людина у своїй поведінці
керується цілою гамою мотивів. Чим багатший духовний
світ людини, тим більше мотивів спонукають її до активної
діяльності. У ролі мотивів можуть виступати потреби,
інтереси, нахили, емоції, настанови та ідеали.
Мотиви вибору професії:
Соціальні – виражаються у прагненні приносити користь суспільству.
Моральні – є одними з головних. Естетичні, пізнавальні і творчі перспективи
майбутньої професії оцінюються із моральних позицій.
Естетичні – виражаються у прагненні до естетики праці, її краси, гармонії.
Пізнавальні – характеризуються прагненням розширити свій світогляд,
розвинути здібності, досягнути високих показників.
Творчі – проявляються у прагненні бути оригінальним, робити нові
відкриття.
Матеріальні – пов’язані з прагненням мати добре оплачувану професію і
гарантію стабільного майбутнього.
Престижні – виражають прагнення обрати професії, які цінуються серед
друзів і знайомих, дозволяють досягти привабливого становища у
суспільстві, забезпечують швидке просування по службі.
Утилітарні – пов’язані з бажанням обрати професію, що дає змогу
управляти людьми.
Професійний інтерес – це спрямованість людини на певний вид
професійної діяльності (педагогічної, художньої, медичної тощо). Він є
найважливішою спонукальною силою у поповненні знань людини про
відповідну галузь трудової діяльності.
Алгоритм професійного самовизначення
*Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є прагнення,
існують принципові можливості їхнього успішного освоєння й
працевлаштування.
*Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомитися з людьми,
які їх представляють.
*Вислухати думки батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
*Скласти список істотних можливостей професії (наприклад, можливість
спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока зарплата тощо) і
проаналізувати його щодо своєї мети, очікувань, мрій.
*Визначити фізичні й психологічні риси, необхідні для кожної з професій.
*Звернутися до психолога із проханням визначити, діагностувати інтереси,
здібності, темперамент, особливості пам’яті, мислення тощо.
*Прислухатися до своїх почуттів, інтуіції.
*„Приміряти” до себе кожну із професій. Зіставити, зважити всі „плюси” і „мінуси”.
*Зробити вибір.
*Упевнено йти до мети.
7
Поради бібліотечним
Практична робота № 9. Виявлення професійних схильностей-
ХІД РОБОТИ         
Типи професій Твердження для самооцінки
Природа
Техніка
Знак
Мистецтво
Людина
1. Легко знайомлюся з людьми
1
2. Охоче й подовгу можу що-небудь майструвати
1
3. Люблю ходити в музеї, театри, на виставки
1
4. Охоче та постійно доглядаю за рослинами, тваринами
1
5. Охоче й довго можу що-небудь обчислювати, креслити
1
1
б. Із задоволенням спілкуюся з однолітками або дітьми
7. Із задоволенням доглядаю за рослинами й тваринами
1
8. Роблю мало помилок у письмових роботах
1
9. Мої вироби, як правило, викликають інтерес у товаришів, старших
2
10. Люди вважають, що в мене є художні здібності
2
11. Із захопленням читаю про рослини, тварин
Типи професій Твердження для самооцінки
Природа
Техніка
Знак
Мистецтво
Людина
12. Беру участь у спектаклях, концертах
1
13. Із захопленням читаю про будову механізмів, при* ладів, машин
1


1
14. Довго можу розгадувати головоломки, задачі, ребуси
2
15.3 легкістю вирішую суперечки між людьми
16. Вважаю, що в мене с здібності до роботи з технікою
2
2
17. Людям подобається моя художня творчість
18. У мене є здібності до роботи з рослинами й тваринами
2
2
19. Я можу чітко викладати свої думки в письмовій формі
2
20. Я майже ніколи ні з ким ке сварюсь
1
21. Результати моєї технічної творчості схвалюють незнайомі люди
1
22. Легко засвоюю іноземні мови
1
2
23. Мені часто доводиться допомагати незнайомим людям
24. Довгий час можу займатися музикою, малюванням, читати книжки й г. д.
2
1
25. Можу впливати на процеси розвитку рослин і тварин
1
26. Люблю розбиратися в пристроях, механізмах, приладах
1
27. Мені зазвичай вдається схилити людей на свій бік
1
28. Охоче спостерігаю за рослинами або тваринами
29. Охоче читаю науково-популярну, публіцистичну літературу
1
30. Намагаюся зрозуміти секрети майстерності й пробую сили в живописі, музиці й т. п.
1
Аналіз результатів
У кожному стовпчику підрахуйте алгебраїчну суму, тобто з урахуванням знаків, на закреслені цифри не зважайте. Запишіть їх у рядок «Результати». Найбільша отримана сума або суми (у стовпчиках) вказують на найбільш прийнятний для вас тип професії. Малі або негативні суми вказують на типи професій, яких варто уникати. Максимальне число балів у кожному стовпчику — 8.
Люди відрізняються не тільки зовнішнім виглядом, темпераментом, характером, поведінкою, а й здібностями. Здібності — це стійкі індивідуальні психологічні властивості людини, її інтелекту, від яких залежать досягнення навчальної, трудової, наукової, творчої діяльності, які є основою життєвого успіху. Здібності людини виявляються тільки в результатах навчання та праці. Якщо вона від природи талановита або навіть геніальна, але нічому не навчилася й нічого не створила, її здібності залишаться нереалізованими. Складовими здібностей є природна обдарованість і психологічні особливості людини, від яких залежить швидкість оволодіння знаннями, уміннями та навичками.
Природна обдарованість, або задатки, — це передумова здібностей, підґрунтя для їх розвитку. Вроджені задатки є в кожної людини, але їх розвиток залежить від умов виховання, навчання та праці.
Щоб задатки стали здібностями, їх треба розвивати навчанням і працею. Обдарованість мас спадковий характер. Однак для реалізації спадкових особливостей потрібні певні умови та обставини. Спеціальна обдарованість може бути художньою, інтелектуальною та фізичною. До художньої обдарованості належать здібності до малювання, музики, поетичного, акторського мистецтв. Ці види обдарованості більше пов'язані з чуттєвим, образним сприйняттям світу, уявою. Так, обдарованість до малювання пов’язана з відчуттям пропорцій, світла, кольорів, образною та кольоровою пам’яттю, особливими якостями рухового аналізатора, що створює можливість тонких рухів. Музична обдарованість пов'язана з тонким слухом, відчуттям ритму, музикальною пам’яттю. Інтелектуальна обдарованість створює умови для розвитку наукових і конструкторських здібностей. Вона пов'язана з абстрактно-логічним мисленням, здатністю до пошуку глибинних зв’язків між предметами та явищами, умінням проводити аналіз, синтез, узагальнення, робити висновки тощо. Фізична обдарованість проявляється у спортсменів, танцюристів. Вона пов’язана не тільки з певною сприятливою для певного виду спорту будовою тіла, а й із будовою рухового аналізатора, що створює можливість для надзвичайно точного координування рухів, м’язів тощо.


Немає коментарів:

Дописати коментар